Gravity keeps my head down, or is it maybe shame, at being so young and being so vain

Blir så himla arg när jag läser om Sarah Burg som gav sin dotter fettsugning i sjuårspresent. Borde hon inte tänka lite på vad det här gör med dotterns självförtroende? Hur det påverkar dotterns självbild? Om dottern redan som sjuåring funderar på plastikoperationer, hur ska hon då se på sig själv och sin kropp när hon blir äldre? Kommer hon någonsin känna att hon duger som hon är?

Missförstå mig inte nu, jag anser definitivt att man som vuxen människa får göra vad man vill med sitt utseende, det kan ju inte jag lägga mig i, men att påverka och uppmuntra en sjuåring på det viset känns inte riktigt ok. Då tycker jag det är bättre om man förklarar för sitt barn vad det innebär att plastikoperera sig och berättar varför man själv valt att göra det, på ett pedagogiskt sätt som på intet vis säger att alla måste göra samma val. Låt dottern veta att hon är vacker som hon är och att hon absolut inte måste ändra på något. Dottern kommer ändå bli påverkad av skönhetshetsen i samhället, den är nästan ingen immun mot, men att ge sjuåringar fettsugning i present, även om den är till för att utnyttjas längre fram och inte nu (tack och lov) känns bara fel. Låt henne vara ett barn istället!

2 kommentarer

Under idioti, utseende

2 svar till “Gravity keeps my head down, or is it maybe shame, at being so young and being so vain

Vad har du på hjärtat?